Najnowsze tematy

Popularne

Promocja czy oszustwo? Chwyty wielkich sklepów

Trudno znaleźć wśród nas kogoś, kto nigdy w życiu nie był w supermarkecie. Duże sklepy kuszą szerokim asortymentem towarów, bardzo atrakcyjnymi cenami i wieloma promocjami. Stosują też odpowiednie techniki sprzedaży, które mają na celu zmanipulowanie klienta tak, by kupił konkretny produkt. Warto je poznać, by przy następnej wizycie w hipermarkecie nie dać się zwieść i kupić tylko to, czego naprawdę potrzebujemy.

 

Jednym z najpopularniejszych chwytów jest zawyżanie cen promocyjnych produktów. W gazetce reklamowej albo na plakacie bardzo często podane są dwie ceny : przed i po obniżce. Zawyżana jest ta pierwsza cena, tak by klient widząc ją myślał, że trafił na prawdziwą okazję i uda mu się sporo zaoszczędzić. Tymczasem okazuje się, że dany produkt nigdy nie był sprzedawany po cenie, jaką rzekomo miał przed obniżką. Nowa cena, podobno obniżona zwykle jest bardzo zbliżona do normalnej ceny produktu, a niejednokrotnie nawet od niej wyższa. Warto zwrócić uwagę na formę, w jakiej podawane są ceny produktów. Końcówka 99 groszy jest bardzo popularna. Klient widząc produkt, który kosztuje 9,99 zł zwykle widzi tylko pierwszą cyfrę i utrwala sobie w pamięci, że zapłaci za niego 9 złotych. Tymczasem, o wiele bliższa rzeczywistości jest cena 10 złotych.

 

Dlatego przeliczając w myślach ceny produktów zawsze powinniśmy zaokrąglać je do góry. Unikniemy dzięki temu niemiłego rozczarowania, kiedy przyjdzie nam zapłacić za produkty zgromadzone w koszyku. Kolejna popularna technika manipulacji to sprzedawanie produktów w systemie 2 za 1 czy 3 za 2. Oznacza to, że kupując dwa takie same produkty zapłacimy za nie tyle, co za jeden. Cena jednego produktu zwykle jest przy tym zawyżana. Poza tym nabywamy dwa produkty, mimo iż w rzeczywistości potrzebujemy tylko jednego. Techniki, którym każdego dnia codziennie poddają nas sklepy nie zawsze są czyste i uczciwe wobec klienta. Są jednak zgodne z prawem, więc naszą jedyną obroną przed nimi jest świadomość tego, że są stosowane i staranne ich unikanie. Ostrożne robienie zakupów pozwoli nam uniknąć pułapek, które zastawiają na nas handlowcy. Podstawowym argument osób, które w nie wpadają brzmi ?bo było taniej?. I właśnie takie wrażenie chcą osiągnąć sklepy, chociaż nie zawsze odpowiada ona rzeczywistości.