Najnowsze tematy

Popularne

Sygnały ostrzegawcze - zastanów się zanim kupisz

Zakupy w Internecie pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze. Popularność, jaką cieszy się e-sprzedaż pozwala nam wybierać towary z całego świata bez konieczności wychodzenia z domu. To wielka wygoda, niestety łączą się z nią również pewne zagrożenia.

Podczas zakupów w Internecie możemy zostać po prostu oszukani. Nie zdarza się to tak często ani na tak wielką skalę jak głoszą miejskie legendy tym niemniej warto jest zachować czujność. Najczęściej nadużycie polega po prostu na nieotrzymaniu zamówionego towaru mimo uiszczenia za niego opłaty, zdarza się także, że otrzymany przedmiot ma usterki, jest uszkodzony lub znacznie niższej jakości niż wskazywał na to jego zamieszczony w sieci opis.

Jak chronić się przed oszustwami i nieuczciwymi sprzedającymi?


Po pierwsze wybierajmy zaufanych sprzedawców. Im więcej pozytywnych recenzji od poprzednich klientów uzyskał sklep, z którego usług chcemy korzystać tym mniejsze jest ryzyko oszustwa. Jeśli natomiast mamy wątpliwości co do intencji sprzedającego kupując interesujący nas przedmiot wybierzmy opcję opłaty "za pobraniem". Wtedy zapłacimy za towar listonoszowi wtedy, gdy otrzymamy paczkę. Za dodatkową, niewielką opłatą można też zastrzec prawo do otworzenia przesyłki w obecności listonosza- jeśli towar będzie niezgodny z zamówieniem lub uszkodzony po prostu nie przyjmujemy przesyłki i nie tracimy pieniędzy.

Takie zabezpieczenie jest szczególnie ważne w wypadku zamawianych przez Internet rzeczy cennych i drogich.


Jeśli sprzedający nie udostępnia opcji opłaty za pobraniem i sprawdzenia przesyłki przy listonoszu akceptując wyłącznie formę płatności polegającą na przelewie na konto może to wskazywać na jego nieuczciwe zamiary, być może lepiej i bezpieczniej będzie poszukać sobie innego kontrahenta. Oczywiście nie zawsze musi tak być. Internetowi klienci notorycznie zamawiają towar bez zastanowienia a potem rezygnują z niego - dlatego sprzedawcy zabezpieczają się przed nimi rezygnując z opłaty za pobraniem (Wyobraźmy sobie ile traci sprzedawca, o którego zamówiono 10 telewizorów, które ów sprzęt zapakował, wysłał na własny koszt a klient.. nie odebrał bo się rozmyślił..)

 

Powinniśmy także zachować szczególną czujność wobec przedmiotów zbywanych po niebywale atrakcyjnych cenach, za "półdarmo".

Możliwe, że towary te po prostu nie istnieją a superokazja jest w istocie tylko okazją na wyłudzenie pieniędzy od łatwowiernych klientów a możliwe, że przedmioty pochodzą z nielegalnego źródła, na przykład z przemytu, możliwe też, że są podróbkami albo mają po prostu bardzo niską jakość.