Nordic walking- jak chodzić z kijkami?

Nordic Walking jest coraz bardziej popularną formą aktywności ruchowej. Wynika to w zasadniczym stopniu z faktu, że jest to sport, który nie wymaga wielkiej kondycji fizycznej w momencie rozpoczęcia ćwiczeń.

Ważne jest również, że wykorzystuje się tutaj naturalny rodzaj ruchu, jaki wykonywany jest codziennie przez każdego człowieka, a mianowicie chodzenie, marsz i bieg. Nie ma tutaj ograniczeń wiekowych, stąd też prawdopodobnie tak duża popularność Nordic Walking także wśród osób starszych.

Dużą grupę „maszerujących” stanowią również osoby otyłe oraz osoby z problemami zdrowotnymi, które nie pozwalają im uprawiać innego rodzaju sportu.

Nordic Walking zwane popularnie chodzeniem z kijkami jest to specjalna technika marszu podczas którego używa się do odpychania od podłoża profesjonalnie wykonanych kijków.

Ich konstrukcja jest podobna do tej wykorzystywanej do produkcji kijków używanych do narciarstwa biegowego.

Kijki do uprawiania Nordic Walking są proste, mają profilowaną rączkę i specjalny uchwyt na dłoń, coś w rodzaju rękawiczki, która ma za zadanie ułatwienie utrzymania kijka w dłoni w trakcie przenoszenia obciążenia z dolnej części tułowia.

Rękawiczka powoduje, że kij trzymany jest w odpowiedniej pozycji, a w razie, gdyby został w czasie marszu wypuszczony z ręki, nie upadnie on na ziemię.

W zależności od rodzaju podłoża po którym się maszeruje wykorzystuje się metalową, ostro zakończoną końcówkę kija na terenie miękkim, bądź też nakłada specjalne nakładki z gumy, dzięki czemu odbijają się one od powierzchni twardych. Kijki muszą być dopasowane do wzrostu osoby, ponieważ ważne jest, aby ręka zgięta w łokciu tworzyła kąt prosty z podłożem.

Jeśli chodzi o technikę marszu jest ona dość łatwa do nauczenia, jednak przynajmniej na początku warto ściśle stosować zalecane ćwiczenia.

Cechą charakterystyczną Nordic Walking jest uaktywnienie mięśni tułowia, ramion, czyli generalnie tych części ciała, które przy normalnym marszu są nieaktywne. Marsz z kijkami powoduje, że aktywnych jest około 90% wszystkich mięśni.

Ten rodzaj aktywności ruchowej powoduje, że usprawniony zostaje zarówno układ oddechowy jak i układ krążenia. Zapewnia to ogólne lepsze samopoczucie a w dodatku wpływa na poprawę naszej sylwetki.

Długo można mówić o zaletach Nordic Walking, ale może zamiast tego : kijki w dłoń i idziemy!

Roma Czerkas