Jak i gdzie funkcjonują uniwersytety III wieku?

Moda na tworzenie uniwersytetów przeznaczonych dla osób w podeszłym wieku narodziła się we Francji. Pierwsza placówka tego typu powstała tam już w 1973r. Głównym celem jej działania miała być wielowymiarowa aktywizacja osób w wieku poprodukcyjnym, dzięki której można opóźnić pojawianie się objawów starzenia. Ponadto, podnosi się komfort psychiczny odbiorców.

Rozwój intelektualny – uniwersytety III wieku

Świadomość swojej dobrej kondycji intelektualnej odbija się natomiast na zdrowiu ogólnym. Siła umysłu pełni tu niebagatelną rolę. Przy odpowiednim nastawieniu ciało także pozostaje w lepszej formie. Jednym z podstawowych atutów UTW jest udostępnianie nauki ludziom, którzy bardzo często nie mieli możliwości ukończenia szkoły średniej lub wyższej ze względu na okres, w jakim przeżywali swą młodość.

Początkowo, słuchaczami były osoby, którym w edukacji przeszkodziła wojna. Jednak, jeszcze nawet kilkadziesiąt lat po niej, poziom nauczania nie był zadowalający, więc nadrobienie zaległości w jesieni życia bywa wspaniałą rekompensatą. Zajęcia na uniwersytetach III wieku to też sposób na wypełnienie wolnego czasu, którego nadmiar szczególnie doskwiera seniorom.

Liczy się także szansa na poznanie nowych ludzi i nawiązanie bliższych znajomości. Jest to istotne, gdyż wielu emerytów i rencistów ma poczucie wyizolowania ze społeczeństwa. Życie towarzyskie niweluje to odczucie i podnosi poziom samoakceptacji. Analizując korzyści, które przynoszą seniorom uniwersytety, nikt nie dziwi się, że na dzień dzisiejszy w naszym kraju funkcjonuje ok. 200 uniwersytetów. Pierwszy z nich powstał w roku 1975r. w Warszawie.

Model brytyjski – jak to działa?

Wiele obecnych UTW to placówki o modelu brytyjskim. Oznacza to, że działają głównie na zasadzie samopomocy i wzajemnego wsparcia. Mimo tego, istnieje także szereg UTW w typie francuskim, gdzie zauważamy wysoki poziom dydaktyczny uzyskany, dzięki pomocy władz uczelnianych. Polskie uniwersytety III wieku oferują warsztaty artystyczne, w tym literackie, ćwiczenia ruchowe, naukę języków obcych, lekcje geografii a przede wszystkim, zajęcia traktujące o życiu seniora. Praktyczne porady, wielorodne wskazówki medyczne to tylko niektóre z propozycji.

Dokładny program nauczania bardzo często jest zależny od indywidualnych wymagań uczestników. Na podstawie większości głosów oraz luźnych propozycji dobierane są tematy kolejnych zajęć. W innych sytuacjach, prowadzący stara się przygotować treści, które będą w stanie zainteresować odbiorców w tym wieku. UTW są finansowane ze składek członkowskich lub dofinansowania z gminny.

Autor:Sonata

(Visited 12 times, 1 visits today)